این رشته توییت ، ۶ روز بعد از اون ادعای من در مورد آزاد شدن هزینه های رونالدو و ۴ روز بعد از نظرم در مورد نقش کلیدی الکان در انتقال ولاهوویچ نوشته شده و باور کنید من هیچ الهامی ازش نگرفتم...
خرید ولاهوویچ چگونه ممکن شد؟
یوونتوس دوزان ولاهوویچ ، مهاجم صربستانی رو با ۷۰ میلیون یورو (بعلاوۀ ۱۰ میلیون متعلقات) و ۱۱.۶ میلیون حق کمیسیون ایجینتها/وجه اشتراک فیفا به خدمت گرفت. با توجه به چالشهای اقتصادی طرح شده توسط رئیس آنیلی ، بعضی از هوادارای یوونتوس براشون عجیبه که چطور همچین خریدی ممکنه...
به منظور یادآوری ، یوونتوس در فصل ۲۰۲۰-۲۱ ، متحمل یک ضرر خالص عظیم ۲۱۰ میلیون یورویی شد و فقط ضرر ۴۸۱ میلیونی بارسا و ضرر ۲۴۶ میلیونی اینتر بیشتر از یووه بود. باشگاه برای ۴ اُمین سال پیاپی هست که ضرر میده ، من جمله ۳۰۰ میلیون یورو تنها در ۲ سال اخیر و برای فصل پیش رو هم یک ضرر قابل توجه دیگه رو پیش بینی کرده...
افزون بر این ، ضرر عملیاتی یوونتوس یعنی به استثنای فروش بازیکنان و سود ، یک روند نزولی ثابت رو طی کرده و از تنها ۱ میلیون یورو در سال ۲۰۱۵ ، به ۲۲۸ میلیون در فصل گذشته رسیده. درواقع کسری ۲۳۴ میلیونی اونها در سال ۲۰۲۰ ، بالاترین میزان کسری (بدترین) در کل اروپا بوده...
در نتیجه ، بدهی اقتصادی ناخالص یووه در ۶ سال گذشته دو برابر شده و از ۱۹۶ میلیون یورو به ۴۰۰ میلیون رسیده ، یکی از بالاترین مقدار در اروپا ، هرچند مقدار زیادی با بدهی تاتنهام و منچستر یونایتد فاصله داره. بیشتر این بدهی مربوط به هزینه های توسعۀ استادیوم ولی این مبلغ به طرز فزاینده ای برای مالرسانیِ سرمایه گذاری برروی ترکیب تیم مصرف شده...
به دنبال افزایش بدهی ، نرخ سود سالانه دو برابر شده و از ۶ میلیون به ۱۱-۱۲ میلیون رسیده و با اینکه باز هم برای یه باشگاه فوتبال بسیار زیاده ، اگه از انصاف نگذریم ، فقط نصف نرخ سود ۲۶ میلیون یورویی بارسلونا و آنچیزی هست که یونایتد در فصل ۲۰۱۹-۲۰ پرداخت کرد...
خرجکرد ناخاص یووه در نقل و انتقالات در سال ۲۰۲۱ اُفت داشت ولی هنوز ۱۲۲ میلیون بود. در بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ ، اونها ۸۰۱ میلیون ریخت و پاش کردن ، فقط کمتر از بارسلونا ولی همچنان بیشتر از چلسی و سیتی ولخرج! مخارج یووه در ۵ سال اخیر مبلغ شگفت انگیز ۱.۲ میلیارد یورو هست!
این باعث شده که بدهی نقل و انتقالاتی یووه (میزان دین یووه به سایر باشگاه های فوتبال) تقریباً سه برابر بشه و از ۹۴ میلیون در سال ۲۰۱۵ ، به ۲۶۵ میلیون در سال ۲۰۲۱ برسه. از حق نگذریم ، این مبلغ ۳۰۱ میلیون یورویی سال ۲۰۲۰ کمتره که سومین بدهی عظیم در کل اروپا بود هر چند خالص پرداختیها از ۵ میلیون به ۱۲۳ میلیون افزایش یافت...
بنابراین یوونتوس بخشی از خرجکرد خودش رو با قرض بیشتر تأمین کرده ولی تزریق سرمایه از سوی سهامداران هم به همون اندازه مهم بوده. از سال ۲۰۰۷ ، باشگاه ۹۰۰ میلیون یورو از این طریق دریافت کرده من جمله ۷۰۰ میلیون در تنها ۳ سال اخیر ؛ ۲۹۸ میلیون در ۲۰۱۹-۲۰ و ۴۰۰ میلیون در ۲۰۲۱-۲۲...
این نکته به روشنی در گردش نقدینگی ۳ سال منتهی به ۲۰۲۱ به نمایش درومد. ضرر عملیاتی بزرگ ۶۰۳ میلیونی ، بعد از تنظیم اموال غیرمنقول ، قبل از خرجکرد خالص ۲۲۴ میلیون بر روی بازیکنان ، ۳۰ میلیون یورو سود ، ۱۸ میلیون هزینۀ سرمایه ای و ۱۷ میلیون یورو مالیات ، تبدیل شد به تراز منفی ۴۶ میلیونی. بخش اعظمش توسط افزایش سرمایۀ ۲۹۸ میلیونی پوشش داده شد.
افزایش سرمایۀ ۴۰۰ میلیونی اخیر ، ۳۲۰ میلیون یورو تأمین وجه در اختیار یوونتوس گذاشت چون ۷۵ میلیونش در دسامبر توسط اکسور پرداخت شده (بعلاوۀ ۵ میلیون هزینۀ حسابرسی). از باقیمانده ش ، ۱۴۵ میلیون به منظور پوشش نیازهای مالی باشگاه در ۱۲ ماه بعدی تخصیص یافت و موند ۱۷۵ میلیون یورو...
کمی بیشتر از نصف این ۱۷۵ میلیون ، صرف بازپرداخت بدهی باشگاه به بانکهای و سایر موسسات خواهد شد و نرخ بهره رو کاهش میده و بنابراین ۸۰ میلیون یورو برای یوونتوس باقی میمونه جهت "حفظ هماوری ورزشی" اش یا بعبارتی جهت سرمایه گذاری در بازار نقل و انتقالات (هر چند مقداریش صرف پرداخت هزینۀ خریدهای قبلی شد)
ولاهوویچ با ۷۰ میلیون (بعلاوۀ ۱۰ میلیون پاداش) و قراردادی ۴.۵ ساله تا ژوئن ۲۰۲۶ به یوونتوس پیوست. با احتساب ۱۲ میلیون حق کمیسیون ایجینتها/وجه اشتراک فیفا ، این انتقال ۸۲ میلیون خرج برداشته و بنابراین استهلاک سالیانه اش ۱۸ میلیون خواهد بود. و چون در ژانویه خریداری شده ، اثرش بروی تراز ۲۰۲۱-۲۲ تنها بصورت نصفه و نیمه هست...
حقوق خالص گزارش شدۀ ولاهوویچ ۷ میلیونه ، که یعنی چیزی در حدود ۱۳ میلیون یورو بصورت ناخالص. اگه استهلاک ۱۸ میلیون یورویی بازیکن رو بهش اضافه کنیم ، میشه سالی ۳۱ میلیون. کل هزینۀ تمام شده برای یووه در طول مدت قرارداد ۱۴۰ میلیون یورو هست ؛ مبلغ ترانسفر ۷۰ میلیونی + حق کمیسیون ۱۲ میلیونی ایجنت + ۵۹ میلیون حقوق (۴.۵ سال ضربدر ۱۳ میلیون) ...
پرداخت مبلغ انتقال ولاهوویچ در ۳ قسط خواهد بود (با فرض برابر بودن تمامی اقساط). یوونتوس اخیراً قراردادهاش رو با شرایط بسیار مطلوبی بسته ، بطور مثال مورد کیه زا و لوکاتلی که پرداختی هاش رو پخش کرده و مبلغ اصلی تازه بعد از ۳ سال وصول میشه.
تراز یووه از انتقال کریستیانو رونالدو به یونایتد در تابستان گذشته سود خواهد برد و این اتفاق مخارج سالیانۀ باشگاه رو تا ~۸۵ میلیون یورو کاهش میده ؛ شامل ۲۹ میلیون استهلاک بازیکن و ۵۶ میلیون حقوق (۳۰ میلیون بصورت خالص). خروج CR۷ شاید تیم رو ضعیف کرده باشه ولی خیلی در بودجۀ یوونتوس فضای تنفس ایجاد کرده...
میزان ۳۲۳ میلیون یورویی که یووه به بازیکناش حقوق میده بازگشته به بالاترین حدش در قبل همه گیری کرونا و بنابراین اونها سعی خواهند کرد که پایینش بیارن. یووه میخواد امثال آرون رمزی رو رد کنه و گزارشهایی هم مبنی بر عزم یووه در کاهش ۱۵ درصدی حقوق بازیکنها در هنگام تمدید شنیده میشه...
چالش یووه حفظ فاصله ش با بهترینهای اروپاست. حقوق ۳۲۳ میلیونی یووه در ۲۰۲۱ بسیار بیشتر از سایر باشگاه های ایتالیایی هست (اینتر ۲۶۲ میلیون و میلان ۱۷۰ میلیون) ولی اگه در زمینۀ پایین آوردن حقوق افراط کنن ، بیشتر از این از رقبای اروپاییشون عقب میوفتن...
این دقیقاً معضل اونها در مذاکرات اخیر تمدید قرارداد با پائولو دیبالاست که به تعویق هم اُفتاده. محتملاً اگه فوروارد آرژانیتی رفتنی باشه ، عملاً هزینۀ ولاهوویچ رو تأمین میکنه هر چند یووه قطعاً جای خالی گلهاش رو حس خواهد کرد..
ولخرجی یووه در بازار نقل و انقالات ، هزینۀ استهلاک بازیکنانش رو طی ۴ سال بیش از دو برابر کرده و به ۱۷۷ میلیون رسونده. هزینۀ استهلاک پارسال اونها (۱۶۷ میلیون یورو) در اروپا بعد از ۱۷۴ میلیون بارسلونا در مقام دوم قرار داشت! پیش بینی میشه که این مبلغ با چند خروجی اسم و رسم دار و به پایان رسیدن چند قرارداد کاهش پیدا کنه...
همچنین در دو سال گذشته ، یووه ۴۷ میلیون یورو به دلیل کاهش ارزش بازیکنها در اثر استهلاک و غیره از دست داد ؛ ۲۷ میلیون در سال ۲۰۲۰ (هیگوآیین ، ماتوییدی) و ۲۰ میلیون در سال ۲۰۲۱ (رونالدو ، رومرو). اگه بتونن در آینده از صدمات مشابه جلوگیری کنن ، باز هم در تراز خیلی کمکشون خواهد کرد...
یوونتوس همچنین نیاز داره که دوباره از فروش بازیکناش سود بدست بیاره. اونها در سال ۲۰۲۱ فقط ۳۱ میلیون در این زمینه کسب کردن ، در قیاس با ۱۳۲ میلیون یورو در ۴ سال گذشته... کورنا بشدت بازار نقل و انتقالات رو افسرده کرده ولی با کمرنگ شدن کووید ، ممکنه در وضعیت کمی گشایش ایجاد بشه...
درواقع یوونتوس بصورت فعالی داره سعی میکنه از شر بعضی بازیکناش راحت بشه. در این پنجره خروجی های احتمالی شامل بنتانکور و کولوسفسکی و آرتورم یشن ، هر چند بعضی از فروشها ممکنه فقط بصورت قرضی و با حق خرید باشه...
تجارت بازیکن برای یوونتوس خیلی مهم بوده. اونها در ۵ سال منتهی به ۲۰۲۰ ، بیشتر از هر باشگاه بزرگ دیگه ای در اروپا از این طریق درآمد داشتن. برای تسهیل در این امر ، اونها باید روی بازیکنان جوان سرمایه گذاری کنن که نه تنها از نظر فنی خوبن ، بلکه قابلیت فروش دوباره هم دارن...
بعضی ها با دیدۀ تردید به این مبالغ خواهند نگریست چون یووه به دلیل پروندۀ تزار مالی تحت تعقیبه با این اتهام که مبالغ ترانسفر بصورت ساختگی افزایش پیدا کردن تا اثر مثبتی روی تراز بذارن ، هر چند باشگاه نظر دیگه ای داره...
یک معاملۀ خلاقانه مربوط میشه به وقتی که یوونتوس میرالم پیانیچ رو با ۷۰ میلیون به بارسلونا فروخت و آرتور با ۸۰ میلیون به یووه پیوست. علی رغم ما به التفاوت تنها ۱۰ میلیونی این دو انتقال ، اثر حسابداریشون باعث شد هر دو باشگاه چیزی در حدود ۶۰ میلیون سود کنن. به این میگن یک تردستی اقتصادی فانتزی...
واضحاً همه گیری کرونا اثر زیان آوری بر درآمد یوونتوس گذاشته ؛ ۴۵ میلیون یورو (۹ %) کاهش از ۴۹۴ میلیون پیش از اوج کووید به ۴۵۰ میلیون بعدش. هر چند در سال ۲۰۲۱ این درآمد به دلیل بازیهای معوق انجام شده بعد از سال حسابداری ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد و همچنان دهمین درآمد برتر در دنیاست...
یوونتوس تاثیر کووید بر روی درآمد باشگاه در سال ۲۰۲۱ رو ۷۰ میلیون یورو تخمین میزنه (درآمد روز بازی و خرده فروشی) درحالیکه ضرر کلی دورۀ ۳ سالۀ ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ ، من جمله کاهش مبلغ فروش بازیکنها بدلیل بازار کم رونق نقل و انتقالات به مبلغ سنگین ۳۲۰ میلیون یورو میرسه (با فرض درست شدن پله به پلۀ اوضاع در ۲۰۲۲)
به دلیل برگزار شدن بازیها پشت درهای بسته در فصل ۲۰۲۰-۲۱ ، درآمد یوونتوس از روز بازی به فقط ۸ میلیون یورو سقوط کرد! دو سال قبل و پیش از همه گیری کرونا ، این مبلغ ۷۱ میلیون بود و با اختلاف بیشترین مقدار در ایتالیا و بنابراین با بازگشت هوادارا به استادیوم ، این درآمد دوباره جان میگیره...
یوونتوس با درآمد ۱۹۴ میلیونیش از تبلیغات که با اختلاف بیشترین مقدار در ایتالیاست ، خیلی در این زمینه موفق بوده. بعد از خرید رونالدو در ۲۰۱۸ ، قراردادهای اسپانسرینگ و بازرگانی ، تا چیزی در حدود ۷۰ درصد رشد کرد از ۸۷ میلیون به ۱۴۶ میلیون یورو رسید! جالب میشه که ببینیم بعد از فروش CR۷ یووه در این زمینه چطور کار خواهد کرد...
بدنبال اومدن رونالدو ، قراردادهای اسپانسرینگ یوونتوس به طرز شدیدی افزایش پیدا کردن.اسپانسر پیراهن یعنی جیپ که مالکش فیاته ، تا ۲۰۲۴ و با مبلغ ۴۵ میلیون یورو قراردادش رو تمدید کرد (فقط ۱۷ میلیون در ۲۰۱۹). در این میان قرارداد لباس با آدیداس از ۲۳ میلیون به ۵۱ میلیون یورو در ۲۰۲۰ رسید. قرارداد با اسپانسر جدید آستین یعنی Bitget هم ۶-۷ میلیون هست...
یک سوال مهم در مورد انتقال ولاهوویچ اینه که آیا یوونتوس میتونه نخریدن او رو تاب بیاره؟ اونها در حال حاضر دارن برای صعود به لیگ قهرمانان میجنگن ، عنصری کلیدی در استراتژیشون که حداقل ۸۰ میلیون در زمینۀ حق پخش ارزش داره و اونها در ۵ سال اخیر اونها یک ۴۵۴ میلیون یوروی تپل از لیگ قهرمانان درآمد داشتن...
علی رغم شل شدن قوانین فیرپلی مالی توسط یوفا ، یعنی تنظیم کردن شرایط با ضررهای ناشی از کرونا و تجمیع فصول ۲۰۱۹-۲۰ و ۲۰۲۰-۲۱ ، محاسبات من بر این نکته دلالت میکنه که یوونتوس به طرز نزدیکی به کاهدون زد. این مسئله باید در هر گونه نقل و انتقالی در آینده در نظر گرفته بشه...
چالشهای اقتصادی یووه که بدلیل کرونا بدتر هم شده ، باعث میشن که درک کنیم چرا آنیلی همچنان به پروژۀ یوپرلیگ علاقه منده. بنابر بعضی گزارشها ، یوونتوس در بدو ورود ۲۷۰ میلیون یورو دریافت میکرد بعلاوۀ سالی ~۲۲۴ میلیون یورو...
پس یوونتوس متکی بر افزایش سرمایه های قابل توجه تأمین شده از طرف مالکشه درحالیکه زیر بدهی بیشتری فرو میره. ولاهوویچ دومین خرید گرون تاریخ ایتالیاست ولی وقتی صحبت از وقوع یک ترانسفر میشه ، برمیگردیم به همون ضرب المثل که "وقتی عزمی وجود داره ، راهی هم پیدا خواهد شد!" ...
P.S : سیستم فروم نذاشت ۱۰ عکس آخر رو پُست کنم! لطفاً در صورت نیاز برای دیدن عکسها به رشته توئیت مراجعه کنید...
برای دیدنِ اصلِ رشته توئیت، روی آرم Twitter کلیک کنید ...