پرش به

به جامعه مجازی هواداران باشگاه یوونتوس خوش آمدید
شما هم اکنون در حال مشاهده انجمن ها به صورت کاربر مهمان می باشید.در این حالت شما دسترسی به تمامی امکانات انجمن ندارید و امکان دریافت فایل ها به جز خود IPB را ندارید. اگر که عضو سایت می باشید اینجا را کلیک نمایید. در صورتی که تمایل به عضویت دارید اینجا را کلیک نمایید. عضویت در سایت رایگان می باشد!

تصویر

*::.. نــوستـــالـــژیــــونـــــه..::*

- - - - -

  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
21 پاسخ برای این موضوع

#21
حامد

حامد

    ستاره برتر فـروم

  • ستاره برتر فروم
  • 3579 ارسال

22222_gxh3.jpg

 

پیتر شیلتون سنگربان افسانه‌ای فوتبال انگلستان در جام‌جهانی 1990 ایتالیا را کاملاً به یاد دارم؛ دروازه‌بانی که پرتره‌ی جدال او با مارادونا در صحنه تاریخیِ به ثمر رسیدن گلِ موسوم به «دست خدا» در جام‌جهانی 1986مکزیک نیز تا ابد در تارک فوتبال خواهد ماند.

 

نمی‌دانم به خاطر چهره‌ متفاوتش با آن موهای فرفری با مزه‌ که ردی انکارناپذیر از سن بالایش در آن سال (41) نیز داشت یا‌ رنگِ زرد لیموییِ لباسِ گلری‌اش در آن جام یا تشابه فراوانِ اسمش با مارک معروف تن‌‌ ماهی شیلانه (که البته بیش از یک دهه بعدترش شرکتی دیگر با نامی کاملاً مشابه با او «تن‌ماهی شیلتون» نیز پا به عرصه کنسروسازی ایران گذاشت!) و یا حتی علاقه فراوانم به پست دروازه‌بانی بود که شیلتون یکی از نقاط تمرکزم در آن جام فراموش‌نشدنی بود.

شیلتون به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از برترین دروازه‌بانان توپ‌گیر در تمام تاریخ فوتبال است. هوش بالا، توانمندی‌های فیزیکال، خونسردی و اعتماد به نفس بالا، ثبات، قدرت رهبری، برقراری ارتباط با بازیکنان، سازمان‌‎دهی خط دفاعی تیم، چابکی، رفلکس‌های تماشایی، تبحر در کنترل ضربات آزاد و انضباط در تمرینات از جمله ویژگی‌های مطرح شده در مورد او است. دروازه‌بانی که سرانجام در 47 سالگی و حضور در بیش از هزار مسابقه‌ی حرفه‌ای با دنیای فوتبال وداع کرد.

 

شیلتون هر چند در فوتبال انگلستان و جهان چهره‌ای قابل احترام است و عدم دریافت حتی یک کارت زرد و قرمز در دوران فوتبالش زبانزد خاص و عام است اما اشتباهات جبران‌ناپذیر نیز در زمین کم نداشته که واپسین مورد آن در همان جام‌جهانی 1990 و از قضا در مقابل ایتالیا و روبرتو باجو رخ داد. شیلتون در ژانویه سال 2020 فاش ساخت که با کمک همسرش، موفق شده بر اعتیاد 45 ساله‌اش به قمار غلبه کند. او این روزها در 73 سالگی با دولت بریتانیا برای افزایش آگاهی‌ها در خصوص سلامت روان همکاری می‌کند.

 

3333_34cl.jpg


  • Orphée, Prince Claudio, L'Avvocato و 2 فرد دیگر از این پست تشکر کرده اند

Tu sei la squadra del cuore

sempre in campo undici eroi

vinci l'impossibile e vai

Ti seguiremo anche noi

 


#22
حامد

حامد

    ستاره برتر فـروم

  • ستاره برتر فروم
  • 3579 ارسال

00_m7g2.jpg

 

نمی‌دانم اما احساس می‌کنم قبل از این هم در فروم از این بازیکن سخن گفته بودم. به یکی از نامورترین مهاجمان تاریخ فوتبال برزیل اشاره می‌کنم: «آنتونیو کارِکـا» ستاره‌ی بی‌بدیل ناپولی در دهه‌ی 80 و ابتدای 90 میلادی.

 

به سال‌هایی دورتر از این روزها بازگردیک؛ نیمه‌ی دوم خردادماه و بخش‌های نخست تیرماه 1368.

 

روزهای گرم اواخر دهه‌ی 60 و دوران شیرین پساثلثِ سوم دوران تکرارنشدنیِ دبستان. جام‌جهانی 1990 در ایتالیایِ عزیز برگزار می‌شود و مواجهه‌ی ذهن کنجکاو و کودکانه‌ی ما با نام‌ها ضیافتی از شناختِ ناشناخته‌ها می‌سازد.

 

یکی از ده‌ها نام سرشناس در آن سالها هرچند برزیلی بود اما برای ایتالیایی‌ها هم کاملاً آشنا بود؛ «آنتونیو کارِکـا» ستاره‌ی بی‌بدیل ناپولی در آن سال‌ها؛ فورواردی فرصت‌طلب، قدرتمند و راست‌پا که حتی پای چپش نیز همیشه بوی گل می‌داد. تکنیک کارِکا بی‌نظیر بود و گلزنی خارج از تعادل و ضرباتِ زاویه‌دارش تنها دو نمونه از شگردها و تخصص‌هایش به حساب می‌آمدند.

 

ترکیب برزیلی - آرژانتینی او و مارادونا در ناپولیِ دهه 80 و اوایل دهه‌ی 90 میلادی باعث شده بود تا چشم‌ها به جز تورین، میلان و رم به این شهر بندری نیز دوخته شود.

 

از دوران غوطه‌ور بودن در جمع‌کردن عکس‌های آدامس فوتبالیِ آن سالها که کارِکایش جزو کمیاب‌ها بود تا خاطره‌ فراموش‌نشدنیِ عکس‌بازی با آنها در کفِ آسفالت‌های شریف و ساده‌ی جنوب تهران در سال‌های پساجنگ، تنها من مانده‌ام با قیقاج زدن‌ها و بلاتکلیفی‌هایم و آنتونیو کارِکایی 62 ساله که پس از وداع با فوتبال هرگز به مربیگری روی نیاورد و در پستوهای تاریخ فوتبال به خاطره‌های یک نسل سپرده شد.

 

0000_7g5k.jpg

 

000_etld.jpg

 

0_12mi.jpg

 

 2_2nr.jpg1_01rz.jpg

 

4_h8fy.jpg3_sbu2.jpg


  • saeed-nedved, Orphée, L'Avvocato و 1 فرد دیگر از این پست تشکر کرده اند

Tu sei la squadra del cuore

sempre in campo undici eroi

vinci l'impossibile e vai

Ti seguiremo anche noi

 






0 کاربر در حال خواندن این موضوع است

0 کاربر، 0 مهمان و 0 عضو مخفی